Slik forskes det i gjenvinning av plast fra vrakbiler

06 nov Slik forskes det i gjenvinning av plast fra vrakbiler

Gjenvinning av plast fra kasserte biler er en stor utfordring for bilgjenvinningsbransjen, men forskningssentre som Swerea IVF arbeider for å gjøre denne oppgaven mer attraktiv.   

En av de største problemene med gjenvinning av plast fra bilvrak er lønnsomhet.

Plast har en relativt lav verdi i kroner, og det betyr at man som bilopphugger må samle inn store mengder plast for at dekke transportutgiftene som oppstår når plasten skal transporteres til mottakeren. Å skape omsetning på plast fra kasserte biler er med andre ord særdeles vanskelig.

I følge Autoretur utgjør plast i gjennomsnitt ca. 10% av bilens vekt, og i deres miljørapport for 2016 estimerer de at denne mengden vil øke med 75 % innen år 2020. For at økningen skal belaste miljøet minst mulig, må plasten gjenvinnes.

Swerea IVF er et forskningssenter med base i Gøteborg, Sverige, som jobber med gjenvinning av plastmaterialer. De driver bl.a. med materiale separasjon, karakterisering og kvalitetssikring, samt bearbeiding og oppgradering av gjenvunnet plastmateriale.

I september måned var Bilgjenvinning på besøk hos Swerea IVF, hvor vi fikk en  omvisning og snakket gjenvinning og resirkulering av polymer.

Innlegget fortsetter etter bildet.

Slik jobber Swerea IVF med gjenvinning av plast

Swerea IVF sitt arbeid inkluderer karakterisering av gjenvunnet materiale med hensyn til mekaniske, termiske og kjemiske egenskaper, aldrings- og livssyklusegenskaper.

Det finnes mange forskjellig typer plast i biler, hvorav noen er lettere å gjenvinne enn andre. Karakterisering av materialer er altså et sentralt element i Swerea IVF sin jobb.

På vårt besøk ble vi bl.a. introdusert til de skannerne som forskningssenteret bruker til dette formålet. Selv om skannerne ikke så ut som mye, var de ganske så avanserte og lå i prisklassen 200.000-300.000 SEK.

I tillegg til materialkarakterisering, undersøker Swerea IVF mulighetene for bearbeiding av gjenvunnet materiale, dvs. materialegenskaper i prosesser som ekstrudering og sprøytestøping.

De forsker dessuten på oppgradering av gjenvunnet materiale for å forbedre materialegenskaper og bearbeidbarhet. Dette innebærer typisk materialutvikling, sammensetning og vurdering.

Innlegget fortsetter etter bildet.plast gjenvinning bilgjenvinning

På vår rundtur fikk vi også se Swerea IVF sin «Compounder» (Til høyre på bildet). I denne maskinen blandes plastmaterialer med hverandre og/eller tilsettes forskjellige typer tilsetningsstoffer, for eksempel fyllstoffer og stabilisatorer. Resultatet er små plastkuler som kan smeltes og støpes til et nytt formål, f.eks. søppelsekker, plastkasser eller hagemøbler (Til venstre på bildet). 

Swerea IVF sin jobb bidrar til en bedre forståelse for gjenvinning av plast, hvilket forhåpentlig vil gjøre det til en mer lønnsom aktivitet for bilgjenvinningsbransjen i fremtiden.

Dette kan plast fra biler vrakbrukes til

I følge Autoretur er PP (polypropen) et plastmateriale som ofte brukes i biler til for eksempel hjulbuer/innerskjermer, bunnplate, motorkomponenter, støtfangere, luftkanaler og hattehyller.

Gjenvunnet PP kan bl.a. brukes til dreneringsrør, sekker, matbokser, kompostbinger, hageleker og hagemøbler.

Det finnes også flere alternative bruksområder. PlasticRoad lager for eksempel veier av gjenvunnet plast. De prefabrikkerte veiene har et mye lavere karbonavtrykk enn tradisjonelle veibelegg, de har tre ganger så lang levetid og er ca. 70 % raskere å legge. Du kan lese mer om PlasticRoad-prosjektet her.  

Ønsker du å vrake bilen din? Bilgjenvinning AS er et nettverk av bilopphuggerier som tar gjenvinning på alvor. Finn ditt nærmeste bilopphuggeri her!